Aisyah Zahraa | Gelagat Anak

Anak anugerah yang paling hebat buat ibu bapa.................
Bila anak buat perangai..?? ayoyyoyooooooo....
Alhmdllah sekarang mama faham segala keperluan dan kehendak kamu.Mama belajar memahami sikap kamu dari hari ke hari.............
Sebab kamu pun sentiasa belajar terokai dunia kanak-kanak dan ingin perubahan setiap masa.
untuk elakkan dari kamu stress memanjang.........


..Lepas balik kerja, mama abah akan fokus melayan kehendak kamu dulu.bertanya apa yang dia buat kat skol,makan apa,main apa,kawan dgn siapa.mcm-mcm.sehinggakan dia akan duduk atas riba dan peluk kita..sebab happy sgt dia bercerita..
..sampai rumah, mama abah cuba perhatikan Aisyah apa yang dia inginkan.Mood oke ke tak..(yela aisyah mood jap je dah berubah) .Dalam 15-30 minit lepak dgn dia.dia boleh main sorang-sorang..Bebas mama abah.
..Bila dia tetiba nak minta pertolongan mama abah..Kitaorang akan ckp tunggu sekejap boleh??mama abah akan tolong Aisyah. Baru dia diam..mama tahu perangai kamu...Tapi abah lagi arif kawal emosi kamu..huhuhuhu....
..Tetiba dia try menangis dan mengamuk lain macam je..Abah saja cakap mesti dia ikut kawan dia kat skol ni kan...Dia menangis tapi fokus dengar apa kita cakap..Kami biar je dia seketika..sambil tengok je gelagat..Last-last dia yang diam.Malu la kot.Mama abah tanya..''Aisyah budak kecil ke besar?dia jawab'' saya dah besar''. Jadi mama abah pun explain la..Alhmdllah dia faham..
..Memang perkara yang salah mama abah akan marah kamu..Cakap apa yang dia buat salah itu secara ulang-ulang.Slow down cuba cerita perbuatan itu salah dan nasihatkan dia.Sampai lah  dia boleh fokus pandang mata mama abah.Automatik dia akan minta maaf dan rasa bersalah..

Aisyah oh Aisyah..
Mama abah kena belajar memantapkan lg skills untuk pikat hati kamu...



Aisyah ,sama-samalah kita belajar ke arah perkara yang lebih baik dari hari sebelumnya................